Nykynuoret

None

Nuoruus muotoutuu ympäristön ja yksilön välisessä vuorovaikutusprosessissa. Nuoruus on erottunut omaksi ikäryhmäkseen ja tullut yhä näkyvämmin esille mediassa ja poliittisessa keskustelussa sekä nuorisoon kohdistetuissa toimenpiteissä.

Nuoruuteen on ilmaantunut lukuisia uusia koordinaatteja, joita ovat Tapio Aittolan mukaan mm. kulutus, kulttuuriteollisuus, kaupunki ja kansainvälisyys (vrt. CCC: CD:s, Coffee's, Clothes). Etenkin kulutuksesta on tullut entistä tärkeämpi tekijä identiteetin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen rakentamisessa. Samalla kulutuksen kohteen valinta ja siihen sitoutuminen ovat yhä joustavampia, yksilöllisempiä, monimuotoisempia: nuoret pyrkivät ottamaan vastaan lähinnä vain sellaisia kokemuksia ja tietotaitoa, jolla on merkitystä heille itselleen.

Myös media, vapaa-ajan harrastukset, työssä käynti ja vertaisryhmät jäsentävät nuorten elämää yhä merkittävämmin. Koulu ei ole riittävästi ottanut huomioon näitä nuoruuden muuttuvia toimintaympäristöjä vaan kaikki muut elämänalueet tarjoavat kouluun verrattuna monipuolisempia mahdollisuuksia työstää omaa identiteettiä, kokemuksia ja toimintatapoja. 

Oikealla näkyvässä kuviossa (klikkaa pikkukuvaa) esitellään nuorten elämään vaikuttavia instituutioita ja elämänpiirejä, joiden rajoissa nuoret määrittävät identiteettiään ja elämäänsä. Nuori luo identiteettiään jatkuvasti ja vertailee itseään ympäröivään yhteiskuntaan. Nuoren identiteettiä voidaankin tarkastella moninaisena, hajanaisena, määrittelemättömänä ja valittavissa olevana.

POHDITTAVAKSI:

- Miten erilaiset tv-sarjat kuvaavat nykyajan nuoruutta (esim. Kotikatu, Salatut elämät, Dawson Creek, As if)? Huomioi kulttuurien väliset erot.

- Millaisiin ryhmiin nykynuoret haluavat kuulua ja minkä takia?

- Mikä merkitys nuoruuden ihannoinnilla on nyky-yhteiskunnassa? Missä se näkyy?

- Mikä on koulun merkitys nuoruudessa?

- Millaisia uusia haasteita koulutus, media ja kansainvälistyminen asettavat nuoruuden kehitykselle?

KIRJALLISUUTTA:

Aittola, T. & Sironen, E. (toim.) 1992. "Miksi piiriin?": Thomas Ziehe koulusta, nuorisosta ja itsestäänselvyyksien murenemisesta.

Aittola, T., Jokinen, K. & Laine, K. 1994. Nuoret, koulu ja oppimisympäristöt. Kasvatus 25 (5), 472-482.

Aittola, T., Jokinen, K. & Laine, K. 1995. Young People, the School and Learning Outside Classroom. Teoksessa Aittola, T., Koikkalainen, R. & Sironen, E. (toim.)"Confronting Strangeness". Towards Reflexive Modernization of the School, 43-56. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitoksen julkaisuja 5/1995.

Aittola, T., Erämies, T., Jauhiainen, J., Joki, H., Lainpelto, V., Partanen, R. & Tikkanen, J. 1995. Koulua käydään tulevaisuutta varten, vapaa-ajasta nautitaan nyt. Nuoristutkimus, 13 (3), 33-44.

Attachments

Image Kaavio